تاریخ انتشار خبر: 25 آذر 1392 - ساعت 05:49:38
رونمایی از مجموعه قصه عاشورا

رونمایی از مجموعه قصه عاشورا

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از دفتر اول مجموعه‌ی پانزده جلدی از کتاب «قصه عاشورا» در سرسرای نور واقع در فرهنگسرای امام علی علیه السلام برگزار شد. این کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است به نویسندگی پرویز امینی و با همکاری شرکت توزیع و نشر ترنج تولید شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از دفتر اول  مجموعه‌ی پانزده جلدی از کتاب «قصه عاشورا» در سرسرای نور واقع در فرهنگسرای امام علی علیه السلام برگزار شد. این کتاب  برای گروه سنی کودک و نوجوان است به نویسندگی پرویز امینی و با همکاری شرکت توزیع و نشر ترنج تولید شده است.

در ابتدای مراسم یاسر احمدوند مدیر عامل شرکت ترنج و از فعالان حوزه نشر و توزیع کتاب به عنوان سخنران در مورد نحوه تولید کتاب «قصه عاشورا»گفت: همکاری ما با نشر وزیر مربوط به ماه‌های گذشته‌ای است که آقای پرویز امینی، نویسنده این اثر، طرحی را ارائه کردند شامل مجموعه‌ای 72 جلدی درمورد واقعه عاشورا است و اشاره کرد که این طرح را بیش از دوازه سال است که در ذهن دارد و مترصد فرصتی است و پس از ابراز علاقه‌مندی ما به تولید این اثر اقدام کردیم.

احمدوند در ادامه گفت: در تولید این اثر برای اولین بار است که شرکت ترنج به عنوان بخش توزیع در حوزه تولید کتاب مشارکت داشته است در حالی‌که معمولا ناشران خود در تولید اثر اقدام می‌کنندو پس از آن در نسبت به توزیع اثر اقدام می کنند.

احمدوند ضمن اشاره به حلقه مفقوده مدیریت تولید ادامه داد: در تولید این اثر مدیریتی شکل گرفت و این مشکل برطرف شد و تنها ناشر همه همت خود را مصروف تولید یک اثر خوب کرد.

احمدوند در آخر ضمن اشاره به این‌که کتاب «قصه عاشورا» کتابی برای نوجوانان است گفت: از ویژگی‌های این کتاب نثر روانی که برای مخاطب نوجوان مناسب است و تصویرسازی رئال که به همت آقای حسام جمشیدی ارائه شده است و ارتباطی متناسبی که بین نثر و تصویر این کتاب را برای مخاطب نوجوان قابل فهم کرده است.

مدیر عامل شرکت توزیع کتاب ترنج در ادامه افزود: جمع‌آوری گروه  هنری مناسب برای شکل‌گیری این محصول فرهنگی نیز از ویژگی‌های تولید این اثر است.

احمدوند با اشاره به شیوه‌ی ارائه این اثر گفت: از ویژگی‌های مثبت کتاب «قصه عاشورا» این است که در 15 جلد و در قطعی راحت خوان و قابل حمل و با شیوه صحافی به صورت دوخت تولید شده است تا کار هویت خوبی را به لحاظ شکل پیدا کند.

احمدوند در آخر گفت: امیدواریم که بقیه این دفاتر تا جلد هفتادودوم این اثر با همکاری آقای پرویز امینی آماده شود و نیز مورد استقبال قرار گیرد و برای تولید انیمیشن و ترجمه عربی این اثر هم ما صحبتهایی‌کردیم تا کار بوسیله رسانه‌های دیگر به مخاطب ارائه شود.

در ادامه محمودحکیمی، نویسنده کتب دینی که در حوزه کودکان و نوجوانان نیز کتابهای ارزنده ای دارد به عنوان سخنران مراسم پس از اشاره به اینکه هجمه‌های زیادی از سوی فرقه‌های ضاله از طریق رسانه هایی چون ماهواره  برعلیه  نوجوانان شیعه وارد می‌شود در ادامه گفت:  من کتب زیادی را درمورد عاشورا مطالعه کردم و به دلیل این که کار در این حوزه جنبه های متنوعی دارد باید به صورت گروهی فعالیت کرد و به صورت انفردای امکان ندارد. من از کتاب «قصه عاشورا» لذت بردم چون که به لحاظ فعالیت گروهی که در تولید این اثر شده است هم تصاویر و مطالب ساده است و برای نوجوان مناسب است.

حکیمی با اشاره به ضرورت انتشار و توزیع کتب عاشورایی برای نوجوانان گفت: در شرایطی هستیم که وهابیون بوسیله‌ی ماهواره‌ها به ترویج افکار ضاله خود می‌پردازند و امزوه نوجوانان ما کتبی با  شمایل کتاب «قصه عاشورا» را می‌پسندند و این نوع کتاب‌ها می‌توانند با آشنایی نسل نوجوان با نهضت عاشورا کمک کنند.

سیدعلی‌کاشفی‌خوانساری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ما که دغدغه معارف دینی برای مخاطبان کودک و نوجوان داریم همیشه با این پرسش و دغدغه روبرو هستیم که چگونه با کودک سخن بگوییم تا با این نسل ارتباط برقرار کند و همانطور که اساتید می‌دانند ارتباطات یک فرآیند دوسویه‌ای است و امروز در شرایطی متفاوت و دشواری در حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان هستیم که هر چند کودکان سراسر عالم بر اساس فطرت خود با معارف دینی اشنا هستند ولی سایل را در این زمینه باید درنظر بگیریم.

این کارشناس‌ حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه جذب مخاطب از ویژگی‌های زمانه ماست گفت: احساس بی‌نیازی و احساس اشباع در مقابل ادبیات دینی است که البته این احساس اشباع کاذبی است که در کودک زمانه ما شکل گرفته است. در این فراوانی معارف و کتب دینی عده ای از مخاطبان کودک گمان می کنند که قصه‌های دینی برای آنها تکراری است و به خاطر اینکه احساس می‌کنند با یک پیام تکراری روبرو هستند در مقابل پیام‌های معارف دینی واکسینه شده‌اند.

کاشفی‌خوانساری با اشاره به این‌گونه احساس اشباع کاذبی که در نسل جوان شکل گرفته است گفت: در زمینه ادبیات کودک ونوجوان با نگاه دینی بیشتر به داده ها و اطلاعاتی مثل سال تولد‌و محل شهادت ائمه بسنده کرده ایم و اطلاعاتی است که راه‌گشا نیست. آنچه می‌تواند راه گشای نسل نوجوان باشد این معارف و اخلاق اسلامی و انسانی است و آن هم به گونه‌ای که مخاطب نوجوان احساس کندکه حرف تازه‌ای است که باید به آن گوش بدهم.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در ادامه گفت: مخاطب در برخورد با یک محصول فرهنگی باید احساس کند که با اطلاعات جدیدی روبرو است و این‌جاست که  می‌توان گفت کتاب «قصه عاشورا» کوشیده است با حال وهوای تصویرگری شاخص و با نو بودن و دیگر گونه دیدن با مخاطب نوجوان این باور را شکل دهد که با اثری بدیع روبروست.

کاشفی خوانساری همچنین گفت: گروهی که برای این کار گرد هم آمده است اتفاق زیبایی را رقم زده است و در این کتاب به این باور نزدیک می شویم که کتاب یک محصول فرهنگی است کع با تمام ویژگی‌های یک محصول به آن احتیاج دارد و توجه به اجزاء مختلف برای یک محصول فرهنگی و توجه به گروهی کار کردن در حوزه کتاب کمک می کند که بازار نشر از بن بست خارج شود.

کاشفی خوانساری با اشاره به گفته‌های مدیر عامل شرکت توزیع ترنج مبنی بر اینکه در تولید این اثر هنری، چرخه توزیع و تولید به هم نزدیک شده‌ اند گفت: مشارکت مرکز توزیع در حوزه تولید یک کتاب یک اتفاق بدیهی است که در کشور سابقه نداشته است البته درکشورهای دیگر، بارتولید یک اثر فرهنگی، پیش از تولید با توزیع کنندگان و گروه‌های مختلف حوزه نشر در ارتباط هستند وبرای این کار برنامه ریزی می‌کنند.

کاشفی‌خوانساری در ادامه افزود: چرخه به هم پیوسته تولید و ناشر، نظام توزیع و مخاطب باید از ابتدا باهم هماهنگ باشند و این گونه است که مجموعه سالمی روبرو خواهیم شد که به حوزه کتاب کمک می‌کند و امیدوارم که این فضا تعمیم پیدا کند که ناشران بتوانند پیش از تولید با شرکت‌های توزیع و پخش ارتباط داشته باشند.

کاشفی‌خوانساری با اشاره به نکاتی برای بقیه دفاتر کتاب «قصه عاشورا» و جلدهای آینده این اثر گفت: ازنکاتی انتشار این کتاب برجسته کرده است توجه به کیفیت نشر کتاب چون برش، چاپ، طرح جلد و غیره است و می‌توان از نقاط قوت این محصول فرهنگی دانست و امیدوارم که توجه به ویراستار و همچنین  نام بردن از مراجع علمی و تاریخی در انتهای کتاب برای جلدهای بعدی انجام بگیرد.

سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری بود با ماندگار خواندن مجموعه کتاب‌هایی که در حوزه کودک تولید می شوند گفت: این کتاب‌ها قطعا در سال‌‌های آینده خودش را نشان می‌دهد همانطور که من و هم‌نسلان من کتاب‌‌ها و مجلاتی را که در سال‌‌های کودکی برای ما منتشر می شد هرگز فراموش نکرده‌ایم و این کتاب‌ها هم کتاب‌هایی نیستند که فراموش شود و با طراحی، فرم و گرافیک منحصر به فرد در ذهن‌ها می‌ماند و خیلی خوشایند است.

زائری با اشاره به نیاز فعالیت‌های کارگاهی برای فعالیت درگروه‌های سنی کودکان گفت :ما به کارگاه‌های تجربی تولید برای کتاب‌‌های دینی کودکان نیاز جدی داریم و بالاخره باید جایی به پرسش‌هایی از این دست پاسخ دهیم که آیا پرده کشیدن روی صورت معصوم(ع) دلیل دارد یا نه و در درس‌های تخصصی این پرسش‌ها پاسخ داده شوند و تعریف کنند که تصویرگری صورت معصوم چگونه باشد. بحث محتوای کتاب‌ها هم به کارگاه‌های جدی نیاز دارد.

زائری در ادامه  افزود: اما نگرانی من درباره غلبه فرم و محتوا البته این معنایش آن نیست که ما به فرم توجه نکنیم بلکه باید روی محتوا نیز به همین شدت حساس باشیم.

زائری اظهار داشت: امیدوارم این جلسات فضایی را به وجود آورد که به چنین بحث‌های تخصصی منجر شود و آرزوی من استمرار این جلسات است و توقع می‌رود که مجمع ناشران روی این حوزه سرمایه‌گذاری کند که با برگزاری جایزه‌هایی مثل جایزه سالانه برای کتاب‌های دینی کودک به غنای این حوزه کمک شود.

در پایان این مراسم از دفتر اول مجموعه کتاب‌های قصه عاشورا که شامل 15 جلد کتاب تصویرگری شده درباره وقایع عاشورا رونمایی شد. بنا است این محصول فرهنگی در چهار دفتر و در مجموع 72 جلد با موضوع فرهنگ قیام امام حسین علیه السلام انتشار یابد

 

نظرات شما
[کد امنیتی جدید]